NAPOLEON ORDA MIĘDZYRZEC KORECKI
Opis
RYSUNEK Z NATURY NAPOLEON ORDA
"MIĘDZYRZEC KORECKI" (G. WOŁYŃSKA)
Litografia
Rozmiar bez ramy: 40,8cm x 28,8cm (29cm x 19,5cm)
Rozmiar z ramą: 44,1cm x 32,2cm
"Pałac znakomity familii Hrabiów Steckich"
Międzyrzecz (ukr. Великі Межирічі, Wełyki Meżyriczi; hist. Międzyrzecz Korecki) − wieś na Ukrainie, w obwodzie rówieńskim, w rejonie korzeckim. W 2001 roku liczyła 2192 mieszkańców.
Prawa miejskie miejscowość otrzymała w 1590 roku. Stanowiła własność m.in. Ostrogskich, Koreckich, Lubomirskich i Steckich, którzy wznieśli tu pałac i stworzyli park pod koniec XVIII wieku, a w 1702 roku ufundowali kościół i założyli kolegium Pijarów w 1814 r. zmienione w gimnazjum, w 1832 roku zamknięte przez władze rosyjskie; od 1793 roku w zaborze rosyjskim. W Międzyrzeczu działał twórca chasydyzmu, rabin Dow Ber z Międzyrzecza.
Pałac Steckich w Międzyrzeczu – wybudowany w XVIII w. przez Jana Kazimierza Steckiego
Jan Kazimierz Stecki (zm. w 1820 r.) był chorążym wielkim koronnym, odznaczonym Orderem Orła Białego, właścicielem wsi: Łubianka, Maksymowicze, Martynowicze, Pawłowice, Steczanka i Worowicze, synem Kazimierza Steckiego (zm. 1748 r.), kasztelana kijowskiego[3].
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poniżej widoku tytuł (także w języku francuskim) oraz sygnatury – rysował z natury Napoleon Orda (1807-1873).
Polski rysownik, malarz, pianista i kompozytor. Studiował na Uniwersytecie Wileńskim nauki matematyczno-przyrodnicze. W 1833 roku podjął w Paryżu studia malarskie u pejzażysty Pierre`a Girarda oraz muzyczne u Fryderyka Chopina. Po licznych podróżach powrócił w 1856 roku do Polski i osiadł w rodzinnych Worocewiczach. W czasie licznych wędrówek po kraju wykonał ponad 1000 rysunków z natury. W 1873 podjął monumentalne dzieło wydania własnym sumptem "Albumu widoków historycznych Polski". W litografii opublikowano 260 widoków. Na kamieniu rysował je Alojzy Misierowicz.
Odbita w znanym zakładzie warszawskim Maksymiliana Fajansa, pochodzi z serii „Album widoków historycznych Polski”. Umieszczona w ramie za szkłem (haczyk do zawieszenia).
STAN Dobry+
UWAGI: drobne przybrudzenia